Kinderactiviteiten in Bremerhaven | Stedentrip Duitsland

De bloggers van reistipsmetkids.nl ontdekken graag de wat minder bekende steden met hun kinderen. Nathalie was een weekend in Bremerhaven op stedentrip met haar gezin in het noorden van Duitsland. Wat de leukste kinderactiviteiten in Bremerhaven zijn, deelt zij in deze blog.

Als ik aan Bremerhaven denk aan de Duitse Waddenkust, denk ik niet meteen: dat is nou echt een toffe reisbestemming om met de kinderen naartoe te gaan. Eigenlijk wist ik er ook niets vanaf. Toen we de stad inreden, was het niet direct liefde op het eerste gezicht. Pas als je op de juiste plekken komt zie je wat Bremerhaven te bieden heeft.

De meeste bezienswaardigheden liggen in het havengebied (Havenwelten Bremerhaven). Ik deel tips voor kinderactiviteiten in Bremerhaven en leuke bezienswaardigheden.

Overzicht van kinderactiviteiten in Bremerhaven

Deutsches Auswanderer Haus (German Emigration Center)

In 2005 is dit belevingsmuseum Auswander Haus geopend. Het vertelt de verhalen van een deel van de ruim 7 miljoen emigranten die tussen 1830 en 1974 geƫmigreerd zijn vanuit Bremerhaven. Ook is een deel van het museum gewijd aan het verhalen van mensen die vanuit andere landen in Duitsland zijn komen wonen.

Bij de ingang kregen we alle vier een boarding pass. Met deze boarding pass konden we ieder het verhaal volgen van onze “eigen” emigrant. Ik was bijvoorbeeld Karl Otto Schulz die in 1910 is vertrokken uit Bremerhaven. Met deze pas kon je via audio alle stappen van de emigratie volgen tot aan de aankomst op Ellis Island in New York.

Het museum ziet er prachtig uit; je begint de reis aan de kade van Bremerhaven en stapt op het schip Titanic. Titanic is Ć©Ć©n van mijn favoriete films en voelde me – op het zinken na – een beetje een Titanic passagier.

Ellis Island

Aangekomen op Ellis Island wordt je onderworpen aan dezelfde vragen als de emigranten destijds om te bepalen of je de Verenigde Staten in mag. Hier is ook een leuk spelletje van te maken in deze kinderactiviteiten in Bremerhaven. Alles is zo mooi nagemaakt in het museum dat je je ook echt waant in die tijd en door de verhalen is het makkelijker je te verplaatsen in hoe het toen geweest moet zijn. Tenslotte komen we aan in de Verenigde Staten en hoor je hoe het je emigrant vergaan is. Allemaal erg bijzondere verhalen!

Wij hebben dit museum bezocht met 2 jongens van 5 en 7 jaar die erg veel energie hebben. Het hangt dus echt van je kind (interesse en leeftijd) af of dit een geschikt museum is voor jouw gezin. Ook de oudste vond het zeker interessant maar gaf mij niet de tijd om de verhalen te volgen. En dat was voor mij weer jammer. Zijn de kinderen wat ouder en hebben ze was interesse in geschiedenis (en ze verstaan Engels of Duits) dan is het zeker een aanrader. Bij jongere kinderen is het bij deze kinderactiviteit in Bremerhaven echt aan de ouders om het interessant(er) te maken voor de kinderen.

Bij jongere kinderen is het bij deze kinderactiviteit in Bremerhaven echt aan de ouders om het interessant(er) te maken voor de kinderen. Wij raden dit museum dus aan gezinnen met oudere kinderen zeker aan!

PhƤnomenta

Het PhƤnomenta is een interactief wetenschapscentrum. Toen we er naartoe reden dachten we: waar komen we terecht? Het ligt in een havengebied in een nogal onopvallend gebouwtje. Maar binnen werd alles goed gemaakt!

De eerste indruk van deze kinderactiviteiten in Bremerhaven was een beetje rommelig en onduidelijk. We waren eerder al bij het Universum in Bremen geweest en verwachtten iets vergelijkbaars. Dat klopte dus niet! Wel waren een aantal van de proefjes hetzelfde, maar de sfeer is hier heel anders: kleinschalig en gezellig. Een beetje een kleine indoor speelhal waar de kinderen hun eigen gang kunnen gaan. Na het bezoek aan het Auswanderer Haus was dit precies wat ze nodig hadden!

Verder doen in PhƤnomenta

Naast het zelf spelen werden de kinderen (in totaal 12, dus echt kleinschalig) meegenomen naar het Chemielab, waar ze samen eetbaar monsterslijm gingen maken. Geweldig! De man die het begeleidde leerde alle namen van de kids uit zijn hoofd en deed ook erg zijn best om onze 2 Nederlandse jongens erbij te betrekken. Wij konden af en toe iets vertalen. Dat ging perfect! Alle kinderen hadden een doktersjas aan en stap voor stap hebben ze het slijm gemaakt. Deze meneer deed dat met enorm veel humor, waardoor ook de papa’s en mama”s het geweldig vonden.

Ook liet hij iedereen hand in hand staan om zo te ervaren hoe statische elektriciteit werkte. Heel leuk! We stonden net op het punt om weer weg te gaan toen we nog werden uitgenodigd om mee te gaan naar het centrum van de aarde. Daar konden we natuurlijk geen nee tegen zeggen!

En zo gingen we met helm op naar beneden. Op een super grappige manier hebben we geleerd over hoe diamanten en kristallen gemaakt worden en hoe het nou zit met magma en lava. Ook hier was de taal geen barriĆØre. We hebben er dus een super middag gehad en we kunnen deze kinderactiviteit in Bremerhaven aan iedereen aanraden.

Klimahaus 8Ā°Ost

Op de laatste dag van ons verblijf in Bremerhaven stond als eerste het Klimahaus op het programma. Het imposante ronde gebouw heeft al bij voorbaat heel veel indruk gemaakt. Het ligt tegenover het Auswanderer Haus en ligt middenin het havengebied. Het gebouw is dus niet te missen! Het concept is – net als het Auswanderer Haus – een belevingsmuseum. We begonnen onze reis over de achtste lengtegraad van de aarde natuurlijk in Bremerhaven. We volgden de reis van wereldreiziger Axel die we leerden kennen in een film ter introductie.

Duitsland stedentrip kids

Daarna kon de reis beginnen! We hadden de volgende stops tijdens deze kinderactiviteiten in Bremerhaven:

• Zwitserland; een mooi berglandschap waar je koeien kon melken en ervaren hoe koud een gletsjer wel niet was! We liepen door een echte ijstunnel!
  • SardiniĆ«; Dit eiland beleven we vanuit het perspectief van insecten. Ook zijn er echte insecten te vinden.
  • Antarctica; Vanzelfsprekend is het hier erg koud! Na een kort stukje lopen over echt ijs komen we gelukkig aan in het onderzoeksstation en zien we hoe daar geleefd en gewerkt wordt.
  • Samoa; Op dit prachtige tropische eiland vinden we een echt strand en aquaria met erg mooie vissen erin. Die maakten veel indruk.
  • Alaska; Daar zijn we op bezoek bij de Yupik. Zij zijn ongeveer de enige mensen die op walvissen mogen jagen. Hier krijgen we ook een mooie indruk van.

Klimahaus 8Ā°Ost – onze indrukken

Tenslotte komen we weer aan bij de Noordzee en zijn we de hele wereld over gereisd en hebben ervaren hoe het op al die plekken is. Er wordt (natuurlijk) ook aandacht besteed aan de klimaatverandering en welke effecten dit heeft.

Wij vonden het een erg mooi museum die ook voor de kinderen erg leuk door alle interactieve dingen die er te doen zijn. Je kunt er veel leren, maar je kunt zelf bepalen hoever je daarmee gaat afhankelijk van de kinderen en jezelf. Ook het Klimahaus is volgens ons echt een leuke kinderactiviteit in Bremerhaven.

kindvriendelijk museum Bremerhaven

Zoo am Meer, dierentuin in Bremerhaven

Gelukkig was het weer goed en konden we nog naar de dierentuin gaan. Dit is echt een van de leuke kinderactiviteiten in Bremerhaven. Het bijzondere aan deze (kleine) dierentuin is, dat het direct aan zee ligt (de naam zegt het al). Dit geeft op veel plekken mooie doorkijkjes.

We hebben wel eens dierentuinen meegemaakt waarbij de verblijven enorm gedateerd zijn. Gelukkig was dit hier niet het geval en lijken de dieren het er erg naar de zin te hebben. Het meeste indruk maken toch wel de dieren in actie. Een ijsbeer die ligt te luieren, daar lopen de jongens al snel aan voorbij. Wel staan ze dan weer een hele tijd te kijken bij een hok met kleine lemmingen die erg actief zijn en overal op klimmen en af springen. Verder waren de zeeleeuwen, die gevoerd werden een topper en zijn de pinguĆÆns ook altijd favoriet.

dierentuin Bremerhaven

Vissen zijn ook erg geliefd in ons gezin. Het grote Noordzee aquarium viel daarom ook erg in de smaak. Je zou het bijna missen, want het zit wel een beetje verstopt achter een onopvallende deur! Die aquaria zijn echt erg mooi gemaakt. Natuurlijk is er ook nog een leuke speeltuin in de Zoo en ook net buiten de ingang kan er nog even gespeeld worden.

Deze dierentuin is gericht op dieren die in of bij het water leven of in extreme kou. Tropische dieren ga je hier dus niet vinden, maar dat was voor ons geen gemis. Ter afwisseling op de andere activiteiten die veelal binnen zijn, is deze dierentuin een erg leuke activiteit voor een zonnige ochtend of middag in deze Duitse stad. (Website)

dierentuin

Meer kinderactiviteiten in Bremerhaven

We hebben natuurlijk niet alles kunnen doen wat er mogelijk is aan kinderactiviteiten in Bremerhaven. Wij raden deze stad echt aan voor een leuke stedentrip in Duitsland! In de winter is dat ook prima mogelijk, omdat er ook veel leuke binnenactiviteiten zijn.

Dit er er onder andere nog meer te beleven aan kinderactiviteiten in Bremerhaven:

• Het scheepvaartmuseum
  • De onderzeeĆ«r uit de tweede wereldoorlog (van buitenaf al erg leuk om te zien)
  • Er zijn kleine strandjes, dat is ideaal voor mooie dagen
  • Het Bauernhausmuseum, een openluchtmuseum. Entree is zeer bescheiden.
  • Indoorspeeltuin Leo’s Krabbenland

Overnachten in Bremerhaven met kinderen

We hebben tijdens onze stedentrip Bremerhaven geslapen in het Nordsee Hotel. Het hotel ligt middenin het centrum van Bremerhaven. Dit hotel ziet er fris en strak uit. Best wel luxe voor een 3-sterren hotel. De ontvangst was vriendelijk. De lobby is ruim en licht en biedt de mogelijkheid om een drankje te drinken. De auto kun je onder het hotel parkeren voor 6 euro per dag. Het ontbijt was heerlijk! Een prachtig (bootvormig) buffet met alles wat je zou willen van een ontbijtbuffet; heerlijk verse broodjes, tig soorten beleg, eieren, pannenkoekjes, zalm. Al met al is Hotel Nordsee een meer dan prima uitvalsbasis voor een paar dagen Bremerhaven.

Lees ook over een kindvriendelijke stedentrip in:

Inhoudsopgave

Lees ook op Reistipsmetkids

Sallandse Heuvelrug met kinderen | 10x uitjes

Naar de Sallandse Heuvelrug met kinderen? Onlangs waren wij een weekend in dit gebied...

Achterhoek met kinderen | 9x Uitjes & vakanties

Wat er te doen is in de Achterhoek met kinderen? Dit is een veelzijdige...

Treinbestemming Frankrijk met kinderen | 5x Tips

Op vakantie met de trein naar Frankrijk en zoek je een leuke bestemming die...

Net over de grens in Duitsland met kids |...

Net over de grens in Duitsland zijn er voor kinderen veel leuke activiteiten te...

Vakantiebestemming met baby – 7 Tips

Op zoek naar een vakantiebestemming met baby? Die eerste vakantie met baby is heel...

Vakantie met kinderen | 35 Leukste vakantiebestemmingen

Op vakantie met kinderen en je zoekt de mooiste vakantiebestemming? Veel gezinnen vragen zich...